چگونه اسرائیل رهبری حماس و حزب‌الله را در سه ماه نابود کرد؟

یکی از اهداف اصلی اسرائیل از زمان شروع جنگ غزه، کشتن رهبران حماس و سایر شبه‌نظامیان درگیر و حامی حملات هفتم اکتبر بوده است

وب‌سایت اکسیوس با انتشار گزارشی به این موضوع پرداخت که اسرائيل چگونه توانست در طول سه ماه، رهبران اصلی گروه‌های شبه‌نظامی حماس و حزب‌الله لبنان را نابود کند؟

بر اساس این گزارش، اسرائیل تک‌تک رهبران بزرگ‌ترین دشمنان منطقه‌ای خود را طی عملیاتی کم‌سابقه در تاریخ معاصر ردیابی کرد، هدف قرار داد و از بین برد.

کشته شدن یحیی سنوار، مغز متفکر حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، که هفته گذشته رخ داد، پایان سه‌ماهه‌ای حیرت‌انگیز برای اسرائیل بود که در آن رهبران ارشد حماس و حزب‌الله، جانشینان اصلی آن‌ها و همچنین چندین فرمانده ارشد جمهوری اسلامی ایران را حذف کرد.

این سلسله عملیات اسرائيل، یک سال پس از حمله مرگبار حماس، ضربه‌ای فلج‌کننده‌ به شبه‌نظامیان موسوم به «محور مقاومت» وارد کرد؛ گروه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران سال‌ها زمان صرف تشکیل، تسلیح و تامین مالی آن‌ها کرده بود.

تشکیل یک واحد ویژه در شین‌بت

یکی از اهداف اصلی اسرائیل از زمان شروع جنگ غزه، کشتن رهبران حماس و هر گروه شبه‌نظامی درگیر یا حامی حملات هفتم اکتبر بود. برای این منظور،‌ یک واحد ویژه در داخل سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل (شین‌بت) تشکیل شد و سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و واحدهای عملیات ویژه ماه‌ها با اسرائیلی‌ها برای تعقیب سنوار و معاونانش همکاری کردند.

نیروهای اسرائيلی بارها و بارها به سنوار در داخل تونل‌های حماس در جنوب غزه نزدیک شدند اما او هر بار موفق شد فرار کند تا اینکه تصادفا شناسایی و کشته شد. مرگ سنوار در حالی رقم خورد که واحد نیروهای دفاعی اسرائیل از خانه‌ای که سنوار آنجا پنهان شده بود، اطلاعی نداشتند اما سایر عملیات اسرائیل برای نابودی رهبران گروه‌های مخالف با اطلاعات دقیق انجام شد.

آغاز هدف گرفتن رهبران حماس و حزب‌الله

پس از تشدید نبرد نیروهای اسرائیلی با حزب‌الله لبنان در مرز شمالی در روزهای پس از هفتم اکتبر، اسرائیل فرماندهان ارشد این گروه تحت‌حمایت جمهوری اسلامی ایران را نیز در فهرست نابودی قرار داد.

اسرائیل در شش ماه اول جنگ غزه، چندین فرمانده حماس و حزب‌الله را از بین برد. اما پیشرفت بزرگ در اواسط ماه ژوییه با کشته شدن محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس، در یک حمله هوایی در جنوب غزه رخ داد. این اولین باری بود که اسرائیل توانست یکی از معماران حملات هفتم اکتبر را بکشد.

دو هفته بعد، اسرائیل یک حمله هوایی به بیروت انجام داد و فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله را کشت. کشته شدن شکر بزرگ‌ترین ضربه به حزب‌الله از زمان کشته شدن عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ محسوب می‌شد.

عملیات دیگر اسرائیل کمتر از یک روز بعد انجام شد؛ این بار در تهران، جایی که بمبی در محل اقامت اسماعیل هنیه منفجر شد و رهبر سیاسی حماس را کشت.

اواسط سپتامبر، اسرائیل طی عملیاتی مخفیانه و بی‌سابقه علیه حزب‌الله، هزاران پیجر و بی‌سیم اعضای این گروه را از راه دور منفجر کرد. این انفجارها هزاران نفر از اعضای حزب‌الله را کشت یا زخمی کرد که در میان آن‌ها چندین مقام ارشد نیز حضور داشتند.

طی چند روز بعدی، اسرائیل با مجموعه‌ای از حملات هوایی بی‌سابقه بخش‌ زیادی از زرادخانه‌های موشکی حزب‌الله را منهدم کرد و بسیاری از فرماندهان ارشد و میانی آن، از جمله ابراهیم عقیل، را کشت.

حملات اسرائیل علیه حزب‌الله در اواخر سپتامبر با ترور رهبر این گروه، حسن نصرالله، به اوج رسید. اسرائیل نصرالله را در پناهگاه او به همراه تعداد زیادی از معاونان ارشدش هدف گرفت.

علی کرکی، فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله، و عباس نیلفروشان، از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لبنان، هم در میان کشته‌شدگان این حمله بودند.

 کمتر از یک هفته طول کشید تا ارتش اسرائیل جانشین نصرالله یعنی هاشم صفی‌الدین را هم در حمله هوایی ترور کند.

به نوشته اکسیوس، این سلسله ترورها و سایر عملیات نظامی در منطقه به احیای قدرت بازدارندگی اسرائیل کمک کرد؛ قدرتی که در حمله هفتم اکتبر از بین رفته بود. اکنون مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که بیشتر رهبران نظامی حماس و حزب‌الله حذف شده‌اند و بسیاری از رهبران سیاسی نیز کشته‌ شده یا فراری‌اند.

بیشتر از جهان